Snel aan de slag met Ubuntu

Verschenen oktober 2011

Basiscursus Ubuntu 12.04 en verder

Verschenen november 2012

Hoe maak ik een back-up naar een clouddienst?

De ‘cloud’ is misschien het modewoord van de ICT in deze tijd, maar het gebruiken van een dienst voor de flexibele opslag van bestanden kan ook voor gewone computergebruikers nuttig zijn. Bijvoorbeeld als u regelmatig achter verschillende computers moet werken (zeg thuis en op het werk). U kunt bestanden op een USB-stick opslaan en meenemen. Maar weet u dan precies wat nu de laatste versie van het bestand was? En als het bestand op de stick de enige versie is, wat doet u als u die stick niet meer kunt vinden of als u deze thuis hebt laten liggen? Het leven wordt een stuk eenvoudiger als u dergelijke bestanden opslaat bij een onlinedienst die zorg draagt voor automatische synchronisatie naar alle computers die aan uw account hangen en ook nog kopieën bewaart van oudere versies van de bestanden (waardoor het per ongeluk wissen van het bestand geen drama wordt). Een dergelijke dienst kan de overstap van Windows naar Ubuntu vereenvoudigen. U kunt bestanden waar u actueel mee moet werken in de cloud opslaan, en het programma van de clouddienst zowel onder Windows als Ubuntu installeren. Zo hebt u de belangrijkste bestanden direct bij de hand zonder te hoeven werken met USB-sticks.

Is het wel veilig, zo’n onlinedienst? Het is altijd verstandig vooraf na te denken over de vraag of een onlinedienst veilig genoeg is. Welke garanties hebt u dat de gratis aanbieder geen rare dingen met uw bestanden gaat doen en of deze er morgen nog wel is? Welke risico’s loopt u als de servers van de aanbieder er een of twee dagen uit liggen? Hoe groot is de kans dat een hacker kan inbreken? En welke bevoegdheden heeft de overheid van het land waar de aanbieder is gevestigd om in mijn bestanden mee te kijken? De antwoorden zijn niet eenduidig. Een eenvoudig uitgangspunt is wellicht dat u bestanden waarvan u absoluut niet wilt dat derden mee kunnen kijken, ook niet bij een clouddienst moet onderbrengen. Bestanden die persoonlijk, vertrouwelijk en geheim moeten blijven, horen niet op internet thuis, tenzij u handig bent met het versleutelen van bestanden. Het is aan u om te bepalen hoeveel veiligheid u wilt inruilen voor gebruiksgemak en omgekeerd.

In deze oefening leert u hoe u Dropbox moet installeren onder Windows. Dropbox is een aanbieder van online-opslag. De eerste 2 GB krijgt u gratis. Mocht u meer ruimte nodig hebben, dan kan dat. Voor 50 GB betaalt u $ 9,99 per maand, voor 100 GB $ 19,99 per maand.

1 Ga naar de website van Dropbox: http://www.dropbox.com en sla het programma Dropbox op uw computer op.

Figuur 1.1 Dropbox is prima te installeren op Windows, Linux, Mac OS X en op mobiele apparaten.

2 Start het programma op en doorloop het stappenplan van de installatie.

Figuur 1.2 Het startscherm van de installatie van Dropbox.

3 Indien u nog geen Dropbox-account hebt aangemaakt, bijvoorbeeld via de website, kies dan de optie I don’t have a Dropbox account. Klik op Next.

Figuur 1.3 Als u nog geen Dropbox-account hebt, dan kunt u dit tijdens de installatie aanmaken.

4 Voer uw gegevens in: voornaam, achternaam, e-mailadres en wachtwoord. Geef de computer waarop Dropbox wordt geïnstalleerd een voor u herkenbare naam. Klik vervolgens op Next.

Figuur 1.4 Dropbox vraagt een beperkt aantal gegevens voor het aanmaken van een nieuw account.

5 U kunt nu kiezen of u verdergaat met het gratis account van 2 GB (Free) of direct kiest voor een van de betaalde mogelijkheden. Voor deze oefening gaan we uit van het gratis account. Klik daarna op Next.

Figuur 1.5 De eerste 2 GB online-opslagcapaciteit is gratis.

6 U kunt nu kiezen tussen de standaardinstallatie (Typical) en een installatie met meer opties (Advanced). In het tweede geval kunt u aangeven waar de map Dropbox wordt opgeslagen (standaard in Mijn Documenten) en welke mappen online worden gesynchroniseerd (standaard alle mappen in de map Dropbox). Voor deze oefening kiezen we de optie Typical. Klik op Install.

Figuur 1.6 Bij keuze voor de optie Advanced kunt u zelf bepalen waar de map Dropbox wordt opgeslagen en welke onderliggende mappen worden gesynchroniseerd.

Zodra de installatie is afgerond krijgt u een korte rondleiding door de mogelijkheden van Dropbox. U beschikt nu over 2 GB online-opslagruimte. Alle mappen en bestanden die in de map Dropbox worden opgeslagen, worden automatisch geüpload naar de servers van Dropbox.

Figuur 1.7 Dropbox is klaar voor gebruik.

het boek

Figuur 1.8 Standaard komt de nieuwe map Dropbox in uw map Mijn Documenten terecht.

Onder Ubuntu kunt u opnieuw het programma Dropbox installeren. U kiest dan niet voor de optie I don’t have a Dropbox account, maar I already have a Dropbox account. Na het afronden van de installatie van Dropbox worden alle onlinebestanden naar uw lokale computer gedownload.

7 Kopieer nu alle mappen en bestanden die online veiliggesteld moeten worden naar de map Dropbox.

Waarom kiezen wij in dit boek voor Dropbox? We hebben een paar redenen. Op de eerste plaats werkt Dropbox zonder problemen op verschillende besturingssystemen (Windows, Mac OS X en Linux). Het programma is makkelijk in gebruik. Alle mappen en bestanden in de map Dropbox worden automatisch online opgeslagen en gesynchroniseerd naar alle computers die aan hetzelfde account verbonden zijn. Maar u kunt evengoed een andere onlinedienst kiezen.

We bespreken er kort twee.

Ubuntu One (https://one.ubuntu.com/) staat standaard geïnstalleerd onder Ubuntu en het lijkt dan bijna vanzelfsprekend om dit ook te gebruiken onder Windows. Het probleem is dat het programma dat onder Windows geïnstalleerd moet worden, volop in ontwikkeling is en zeker nog niet foutloos. We staan later in dit boek stil bij de mogelijkheden van Ubuntu One, maar voor het online veiligstellen van persoonlijke gegevens in deze fase van de installatie, achten wij het toch minder geschikt.

Figuur 1.9 Ubuntu One heeft als voordeel dat het goed geïntegreerd is met verschillende functies onder Ubuntu.

Een alternatief is SpiderOak (https://spideroak.com/). SpiderOak werkt goed samen met verschillende besturingssystemen. Qua opzet is het wat veiliger dan Dropbox. De dienst schermt met het argument dat hij uw wachtwoord helemaal niet opslaat, het is alleen lokaal op uw computer opgeslagen. SpiderOak maakt het mogelijk om per aangesloten computer en per map in te stellen wat online wordt opgeslagen en wat naar welke computer moet worden gesynchroniseerd (waar Dropbox alles opslaat en synchroniseert). SpiderOak is daardoor zeer flexibel, maar gelijk ook wat taaier om goed in te stellen. Voor dit boek hebben we het gebruiksgemak op de eerste plaats gesteld, maar voelt u zich vrij om voor SpiderOak te kiezen.

Figuur 1.10 SpiderOak is zeer flexibel, en daarom ook wat taaier om goed in te stellen.

Dit artikel is afkomstig uit het e-book Snel aan de slag met Ubuntu.

Comments are closed.